Followers

Saturday, August 21, 2010

karena mulut badan binasa.

assalamualaikum w.b.t.

buat julung2 kalinya (fx: drumrolls)...entry saya didominasi oleh bahasa melayu~! (fx: dam dam dum bunyik mercun). agaknye kalau mak saya celik IT mau nanges dia kerna akhirnya anak dia mendaulatkn bahasa ibunda yg berdekad2 dia pertahankn sbg seorang guru bhasa melayu. bukannye saya nk kate saya ni telah dipengaruhi oleh bahasa penjajah, tapi hakikatnye andai kata saya menulis dalam bhsa melayu spr hari ini, terasa spr saye berada di zaman P. Ramlee berlatar belakangkn kaler itam putih. iyer begitu skali effectnye para pembaca. ;)

tapi saya memilih untuk mggunakan bhsa melayu arini tak lain tak bukan karena saya merasakn bahawasanye dgn menggunakn bhsa melayu, mesej saya pada arini lebih jelas dan tak kabur2 lagi. ade feel orang kate..;

alkisah bermulanye saat saya mengabdikn diri kpd Allah SWT dgn bertarawikh, tetibe dirasakn semacam saje. dah beberapa malam lak tu. kiranya ade yg tak kena tarawikh ramadhan kali ini. dan tidak, tiada pula perasaan bahawa ini ramadhan terakhir saye (mintak dijauhkan). adapon kelainan itu setelah difikirkan secara waras berpunca drpd bacaan imam di masjid ini yg kepanjangan. maklumlah ini kali pertama saya bertarawikh di masjid kampung saya setelah bertahun2 sebab sblum ini saya duduk di rumah sewa di shah alam yg mana tok imamnya sgt understanding (dlm pikiran saya yg sedikit jahil kala itu la). terawikh di shah alam akn berakhir tak lebih dr jam 930 malam. surah pendek, so tak sempat la kirenye otak saya nk berjalan2 ke jualan mega di sogo mahupon facebook di rumah. baru nk panas enjin, imam dah bagi salam. mantap~!

tapi lain pula keadaannye di masjid kampung kesayangan saya ini. buat lapan rakaat je pun lam pukul seploh jugak abesnye. jgn kata sakit sendi, otak juga sakit pikir nk jalan mane lg. iyer dgn erti kate lain, tidak khusyuk la solat saye. dan dgn pikiran yg masih jahil itu saya pon menyalahkn imam (dlm ati je la) kerana bacaannya yg seakan tak berkesudahan itu. tp saya juga pelajar lulusan universiti, maka dgn otak yg sedikit bijak ini saya pon mula menyuarakn ketidakpuasan hati saya tnpa melihatkan kejahilan saya. maka bermulalah adegan bahas membahas antara saya dan ibu saya. betullah kata org tua2, jgn lawan ckp ibubapa. bukanlah kerana takut berdosa sgt, tapi mmg takkan menang...

saya: (dgn suara mendatar bg melihatkn kewarakan) imam masjid ni bace surah pnjang2 kan mak. kesian saya tgk org tua2 yg smbhyang kat sini. kalau kat shah alam dulu, imam dia bace surah pendek2 aje. kenapalah imam ni bace surah pnjang2? dia tak sian ke org lain ke?

mak: tiap2 tahun masjid ni mmg bace surah pnjang2 sbb dia nk khatam al-Quran bila abes ramadhan nanti.

saya: iye la tapi kalau dah smpai berjam2 penat org lain.

mak: yang tua2 tak larat tu kan boleh smbahyang duduk.

saya: mungkin dorg tak selesa. (masih tak mau mengalah)

***info ringkas: saya merupakan pemenang pembahas terbaik bahasa inggeris di daerah saya ketika bersekolah menengah)

mak: tuhan dah bg byk nikmat dekat manusia takkan nk tahan kejap pon tak boleh. yg korang duk shopping berjam2 tu tak penat pulak. tuhan tak berkira pon ngn kita masa Dia bg rezeki. dengan tuhan tak boleh berkira.

saya: (masuk bilik sbb tetiba rase nk tukar nama kt sijil pembahas terbaik bubuh nama mak)

hahah. mak memang champion bantering. dr kecik smpai besor, takde lagi adik beradik saya yg mampu membuat mak saya menguncikn mulutnye. mulut kami yg terkunci adalah. mak adalah big boss. satu je yg mak jd senyap. bila kami pakat gelak ramai2 kat bahasa melayu standard dia. kut iyepun ckgu bm, takkan la kt umah pon nk ckp cam dlm buku teks iye tak? antara dialog mak yg saya ingat...

situasi 1: traffic light rosak

kakak: aik, sejak bile traffic light ni rosak? ptg semalam elok jek.

mak: mengapa jadi begitu? (suara innocent)

kami: mengapa jadi begitu???(dengan suara menganjing) kah! kah! kah!

situasi 2: kete rosak so kene tggu along datang hntar kete lain

saya: along call ckp dia lambat sket sbb dia stop breakfast dulu kt restoren zaman (famous weyh kt kuantan!)

mak: dia tak tahu ke yang kita nak cepat?

saya: tak la kot. takde sape bitau dia.

mak: itulah masalahnya apabila dia tidak dimaklumkan bahawa kita ini tengah bergegas ke shah alam.

ayah: tidak dimaklumkan bahawa??

kami: kite dalam meeting mingguan kat sekolah rupenye skrg. (dan seperti biasa kami gelak kaw2 punye...;p)

itulah seingat2 saya cara nk diamkan mak. tu pon tak lame. sat lagi bising balik. agaknye mak-mak memang camni ek? setelah bertukar2 story ngn kwn2 serumah, kami mndapati perangai manusia yg brgelar mak/ ibu/ ummi/ mama dan seangkatannye ni mcm sifir la pulak. tak kesah la 2x5 ke, 20x50 ke, same aje. lantaran itu kami pon mula melakukn aktiviti lagha kami iaitu mentafsirkn keadaan kami bila bergelar ibu. mksudnye, skrg mmg la sporting abes, tgk wayang tgh malam, karaoke tgh malam, bangun tdo je tgh ari..hahah. tapi seploh tahun akan dtg, adekah kami akan mnjadi skema seperti mak-mak kami di kampung? huwargh..tak leh imagine amaliah minah techno (housemateku) marah anak dia main tenet duapulohpatjam. ataupon shopaholic syahirah (juge housemate) meleteri anaknye yg shopping sakan. mau saya rekod dan upload ke youtube. lalala~

apepun sesungguhnya saya mau mnjadi ibu yg sporting dan juga tegas. takut juga kalau dpt anak laki2 sbb saya pompuan. kang tak pasal2 bile dia moody, saya ingat dia datang bulan pulak. lagi haru saya pi ajar dia cara2 pakai tuala wanita. haish~ tapi anak pompuan pon ape kurangnye. kut2 la perangai dia pelik cam saya (housemates saya wat statement beramai2 bahawasanya saya org plg psycho mereka pernah jumpe dlm hidup. erm mungkin mereka tak jumpe ramai org dalam hidup mereka lagi). tapi andai kata benar perangai saya pelik, saya sangatlah tidak mau anak pompuan saya mcm saya. letih weyh nak layan. saya nk layan diri sendirik pon malas. wakaka!! mungkin saya lebih prefer seperti rancangan tv 'Gilmore Girls'. anak skema brsama ibu yg gila2. tapi jd ibu yg skema pun menarik juge. huhu.

anyway, itu serba sedikit saya share tentang mak saya dan saya. whether or not saya akan ikut jejak langkahnye sbgai mak skema masih kekal sbgai misteri. yang pasti moral of the story is, takyah la berangan nak lawan ngan mak sendirik, makan hati jawabnya. tepat menikam ke hulu jantung. kalau dah tau mak skema, takyah nak memandai mintak izin kuar malam2. lepas dia berletar seguni dua dalam sejam dua jam, dia akan kata "nehi, kabhi nehi~!" buat letih tadah telinga je. hasilnye...tetap tidak. adepun saya bermonolog ini, waktu akhirnya ketahuilah...saya sayang mak saya. baju raya tahun ni satu je ke mak? ^^;

blogger's note: at the end of the day, every single person you love would eventually hurt you. you just have to choose which ones worth hurting for.

2 comments:

  1. wah. kagum skejap nampak blogpost dalamBM. Ingatkan salah blog dah, hahahaha.

    Ala, 'membahas' dengan mak ayah memang gitu. Aku pon slalu wat. Pastu jadi degil nak menang. Pastu mak pun makin lama makin tinggi suara. Masing-masing taknak kalah. LOL.

    Tak sabar nak tengok ko kawen and beranak. Aku ada perasaan ko akan jadi mak yang skema, tap anak ko yang gila2. Terbalik dengan Gilmore Girls tuh. :p

    ALA MESTI CUMIL MAMA EFA. OHMAIGOD MAHU TENGOK. 8D

    ReplyDelete
  2. aah yer la tuh. ko la kut jd lorelai. ank ko jd rory. nnti ko duk wat monolog..

    'jange tnee jange..aku msh suci..'
    anak ko pn jwb 'mengucap mak..mengucap..'

    OHMAIGOD. SAYA JUGE MAU TENGOK. ^^v

    ReplyDelete