Followers

Sunday, April 10, 2011

kamu sahabat.

bila mana telah tuhan tetapkan takdir kamu hanya sebagai seorang sahabat, maka akan aku berusaha tetapkan pilihan kamu sebagai sahabat kekal abadi hingga akhir zaman.

dan sebagai seorang sahabat, bersaksi cinta di atas sebuah cinta ini, aku angkat dalam doa baik milik tuhan dari aku kepada kamu seorang sahabat. tinggi agama juangmu sahabat aku harap selalu.

khilaf terdalam aku pada kamu ada masa masih terkesan. saat agamamu gelap tiada terbela dan terbimbing, aku tinggalkan kamu. tiada terfikir aku membawamu keluar dari kegelapan itu, melihatkan cahaya indah tenang milik tuhan. aku berputus asa padamu tanpa mencuba. itu khilaf aku.

sedang kamu seorang sahabat cukup jauh aku jalani hidup bersama. hati kamu tidak sekeras yang dizahir. seimbas kembali waktu dahulu, di majlis agama di sekolah, antara berpuluh pelajar lelaki satu tingkatan, hanya kamu yang menangis mendengar zikir. aneh bukan aku masih ingat zaman lapuk itu. zaman lapuk itu juga yang menyentuh hati aku pada kamu saat itu.

dan bertahun terpisah menatap gambar kamu silih berganti dari kejauhan, aku makin terkesan. rambutmu kembali berwarna, lalu pernah aku simpan satu rasa amarah pada perempuan itu yang kau pilih, tidakkah dia merubah kamu, dan dalam diam aku menghimpun rasa bersalah aku padanya, menyalahkan dia sedang aku juga tidak berbuat apa waktu dulu.

lalu hari ini, aku seorang sahabat memohon agar perempuan kasih milik kamu ini bisa membawa kamu keluar dari kegelapan, melihatkan pada satu sinar cahaya yang tidak mampu aku tunjukkan pada kamu dahulu. agar dia bisa melindungi hati kamu, agar kalian bahagia dunia akhirat.

aku memohon agar perempuan yang satu ini untuk menebus khilaf aku yang lalu, yang terlupa memimpin kamu bersama, yang tegar melerai kamu menempuh gelap seorang. dan dalam tiap istikharah cinta aku sujudkan, moga kita bahagia dunia akhirat, bersama tetapan terbaik itu.

No comments:

Post a Comment